Změny v nemocenském pojištění aneb neschopenka se mění na eNeschopenku

05.09.2019

Zjednodušení, zrychlení a zpřehlednění - to jsou cíle plánované novinky České správy sociálního zabezpečení, kdy od 1. ledna 2020 vejde v platnost povinnost hlásit dočasnou pracovní neschopnost elektronicky.

O co jde

Z pohledu účetní mi eNeschopenka přijde jako skvělý nápad. Pojí se s tím to, že lékař již nebude vystavovat žádný díl rozhodnutí o dočasné pracovní neschopnosti zaměstnavateli. Ten si tuto informaci ověří na ePortálu ČSSZ.

Bravo!

Kolikrát se mi prostřednictvím zaměstnavatelů, kterým zpracovávám mzdy, stalo, že se k nám doklad potřebný k výplatě nemocenského ani nedostal. Zaměstnanec ho jednoduše nepřinesl, v lepším případě dodal pozdě. Muselo se volat na sociálku a složitě vysvětlovat. S plánovanou novinkou tyto nepříjemnosti odpadnou.

V praxi

  • Zaměstnavatel doklady potřebné k výplatě nemocenského od zaměstnance již přijímat nebude a nebude je tedy ani předávat okresní správě sociálního zabezpečení.
  • Tím se však neruší povinnost zaměstnance zaměstnavateli pracovní neschopnost řádně nahlásit, např. telefonicky či e-mailem.
  • Po jejím skončení, případně i v průběhu, bude zaměstnanec tuto skutečnost moci prokázat předložením "Průkazu dočasně práce neschopného pojištěnce", který si však ponechá.
  • Zaměstnavatel bude mít možnost vše si prověřit na ePortálu ČSSZ.
  • Po 14 dnech trvání této pracovní neschopnosti je zaměstnavatel povinen zaslat příslušné okresní správě sociálního zabezpečení tiskopis "Příloha k žádosti o dávku", a to v elektronické formě. Zde se bude uvádět nově informace, jakým způsobem je zaměstnanci vyplácena mzda nebo plat.
  • Další hlášení bude zaměstnavatel povinen zaslat příslušné OSSZ při skončení dočasné pracovní neschopnosti, a to s údaji potřebnými pro výplatu poslední dávky nemocenského.

Ověření

Ověření ze strany zaměstnavatele lze na ePortálu ČSSZ dvěma způsoby:

  • Prostřednictvím služby pro ověření či stažení údajů o dočasných pracovních neschopnostech svých zaměstnanců. Po přihlášení přes systém datových schránek či prostřednictvím některého z prostředků v rámci Národní identity autority (NIA), bude zaměstnavateli poskytnuta detailní informace k dočasné pracovní neschopnosti každého zaměstnance, jejíž výstup bude možné uložit v PDF souboru.
  • Může požádat o zasílání elektronických notifikací o dočasných pracovních neschopnostech svých zaměstnanců. Tato notifikace bude poskytovat informace o vzniku, trvání a ukončení každé dočasné pracovní neschopnosti jeho zaměstnanců a budou zasílány do určených datových schránek (zde v PDF i XML pro další převod) či na e-mailové adresy uvedené v žádosti (jen informativní). První notifikace o vzniku dočasné pracovní neschopnosti zaměstnance bude zaměstnavateli zasílána do datové schránky v okamžiku doručení hlášení ošetřujícího lékaře ČSSZ.

Stará neschopenka

První možnost, tedy "Informace o dočasné pracovní neschopnosti zaměstnance" je v informativní podobě k dispozici už nyní. V rozšířené verzi a s udělením pověření k využívání této služby od zaměstnavatele bude toto pověření platné od 1. 1. 2020. Druhá možnost, tedy "Podání žádosti o zasílání notifikací" bude možné realizovat od prosince 2019. Neschopenky vystavené do konce roku 2019 (v pětidílných tiskopisech) je možné dokládat postaru a to až do ukončení těchto neschopenek.

Další informace na www.cssz.cz/eneschopenka

                                Ivana Kilián, Vaše účetní

Ivana Kilián, Vaše účetní, tel: +420 776 888 105
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma!